Inbound marketing er kort fortalt en markedsføringsstrategi som fokuserer på å tiltrekke og engasjere kunder gjennom relevant og verdifullt innhold. I stedet for å bruke tradisjonell reklame, så prøver en med inbound marketing å tiltrekke kunder til virksomheten ved å gi dem informasjon og ressurser som møter deres behov og interesser. Inbound marketing er en markedsstrategi som handler om å få kundene til å komme til deg i stedet for å jakte dem.
Lage kvalitetsinnhold som bloggartikler, videoer, og e-bøker for å tiltrekke seg målgruppen.
Optimalisere innholdet for søkemotorer slik at det blir enklere å finne for potensielle kunder.
Bruke sosiale medieplattformer for å dele innhold, engasjere med publikum og bygge et fellesskap.
Bygge relasjoner med leads gjennom e-postmarkedsføring og tilpassede tilbud.
Overvåke og analysere resultatene for kontinuerlig forbedring av strategiene..
Målet med inbound marketing er å skape en naturlig tiltrekning til virksomheten slik at potensielle kunder selv oppsøker deg, i stedet for at du må oppsøke dem.